Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ekrany akustyczne przy trasie z Wielunia do Działoszyna?

Zbyszek Rybczyński
Czy mieszkańcom domów przy drodze wojewódzkiej z Wielunia do Działoszyna wyrosną tuż za oknami ekrany akustyczne? Może się okazać, że ich budowa będzie konieczna. Wszystko zależy od wyników pomiarów ruchu i związanego z tym natężenia hałasu

Trwają przygotowania do rozbudowy drogi wojewódzkiej 486. Długo oczekiwana inwestycja będzie realizowana w dwóch etapach: Ruda-Krzeczów i Krzeczów-Działoszyn. Aktualnie prowadzone są analizy środowiskowe. Pojawił się poważny dylemat, którego rozwiązanie będzie mieć duże znaczenie dla mieszkańców miejscowości leżących wzdłuż trasy.

Na podstawie pomiarów natężenia ruchu stwierdzono przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu. Na tyle znaczące, że projektanci zaproponowali budowę długich odcinków ekranów akustycznych w bliskim sąsiedztwie zabudowań. Perspektywa życia w „gettach” niekoniecznie jednak musi spodobać się mieszkańcom. Inwestor bierze to pod uwagę, tak samo jak fakt, że budowa ekranów z bramami do posesji znacznie podniesie koszty inwestycji.

Dlatego zdecydowano się zlecić całodobowe badania natężenia ruchu, by zweryfikować wyniki ostatnich pomiarów, które miały miejsce w 2015 r. Jeśli okaże się, że trasą Wieluń-Działoszyn jeździ mniej ciężarówek niż trzy lata temu, być może ekrany akustyczne nie będą konieczne.

- Od wyników zleconych przez nas analiz będą zależne ostateczne rozwiązania projektowe - mówi Aneta Znyk, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi. - Nie chcielibyśmy budować ekranów tam, gdzie nie potrzeba.

Według pomiarów z 2015 r. natężenie ruchu na odcinku Wieluń-Kraszkowice wynosiło 5991 pojazdów na dobę, a na odcinku Kraszkowice-Działoszyn 4861. W samym Wieluniu drogą wojewódzką 486 przejeżdżało dziennie 7084 pojazdów.

Reżimy akustyczne muszą być zachowane, bo inaczej nie uda się uzyskać decyzji środowiskowej. A jest to dokument niezbędny do starań o pozwolenie na realizację robót. Inwestor liczy, że Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wyda korzystną decyzję w tym roku. Przebudowa trasy jest planowana na lata 2019-2024. Termin rozpoczęcia i zakres inwestycji jest uzależniony od możliwości finansowych województwa łódzkiego.

Przypomnijmy, że ostatnie większe roboty na drodze wojewódzkiej 486 miały miejsce w 2011 r. Zmodernizowano wtedy 370-metrowy odcinek trasy w Wieluniu wraz z przebudową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ulicą ks. Jerzego Popiełuszki. Kilka lat wcześniej zmodernizowano odcinek Wieluń-Ruda. Termin rozpoczęcia dalszych robót na odcinku Ruda-Działoszyn kilka razy już przesuwano.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzialoszyn.naszemiasto.pl Nasze Miasto